Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013

Ο Γιάννης Μανδάλας (Mediterra - Mastiha Shops) μιλά για την βιομηχανία της μαστίχας







ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΧΙΟΥ ΕΧΕΙ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΗΣ Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΜΑΣΤΙΧΑΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΕΝΑΣ ΤΖΙΡΟΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΩΝ 30 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΕΥΡΩ
 
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV
- Τι αντιπροσωπεύει η μαστίχα στην οικονομία του νησιού
Διαχρονικά η μαστίχα ήταν κάτι πολύ σημαντικό στην οικονομία της Χίου. Σήμερα είναι ακόμη πιο σημαντική.  Οι τρεις βασικοί πυλώνες για τη Χίο είναι η ναυτιλία – πάντα ήταν στην πρώτη θέση -  μετά ήταν οι άδηλοι πόροι από την ομογένεια και μετά είναι η μαστίχα. Οι πόροι που προέρχονται από την μαστίχα είναι σημαντικότεροι από τον τουρισμό.
- Η συμμετοχή της μαστίχας πως εμφανίζεται διαχρονικά στην οικονομία του νησιού;
Είναι διαρκώς αυξανόμενη  και αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι ότι σταδιακά στο νησί και στην υπόλοιπη Ελλάδα αρχίζει να διαμορφώνεται η βιομηχανία της μαστίχας.  Για παράδειγμα στο νησί μας υπάρχουν 7 ποτοποιίες που παράγουν το λικέρ  μαστίχας. Ξέρετε ποιο είναι το σημαντικότερο; Τα έσοδα από την εμπορία του λικέρ είναι μεγαλύτερα από τοπ ούζο που οι ίδιες ποτοποιίες παρήγαγαν στο παρελθόν.
- Είναι σημαντικό διότι μιλάμε για μια παραγωγική δραστηριότητα και όχι ένα ευπαθές προϊόν που είναι ο τουρισμός
Ακριβώς. Στο νησί υπάρχουν επίσης 5-6 μονάδες οι οποίες παράγουν γλυκιά του κουταλιού. Όλες τους έχουν 1-5 κωδικούς προϊόντων με μαστίχα.  Από τα λουκούμια μέχρι «υποβρύχιο με μαστίχα» και παστέλι.  Έχουμε επίσης μικρο-δραστηριότητες όπως τα εργαστήρια που φτιάχνουν μαρμελάδα ή αρτοποιεία τα οποία και αυτά χρησιμοποιούν μαστίχα. Όλα αυτά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία μιας βιομηχανίας μαστίχας. Δεν είναι όμως μόνον τα τρόφιμα και τα ποτά που χρησιμοποιούν τη μαστίχα. Σε αυτά πρέπει να συνυπολογίσουμε και τις κατηγορίες των παρα-φαρμακευτικών προϊόντων και των καλλυντικών που χρησιμοποιούν τη μαστίχα. Σε αυτά επενδύει και ο συνεταιρισμός αλλά και άλλοι Χιώτες επιχειρηματίες.
- Πόση μαστίχα παράγει το νησί;
Στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας η παραγωγή περίπου 80 τόνοι σήμερα πλησιάζουμε τους 180 τόνους.
- Υπάρχει μια οροφή στην παραγωγή;
Κοιτάξτε η δυναμικότητα παραγωγής της νότιας Χίου – όπου παράγεται η μαστίχα - θα λέγαμε ότι θα μπορούσε να διπλασιαστεί. Δηλαδή η διαθέσιμη γη που υπάρχει και με πολύ συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις θα μπορούσαμε να διπλασιάζαμε την παραγωγή. Για να φτάσουμε εκεί θα πρέπει να απορροφούμε όλη την ετήσια παραγωγή – δεν συμβαίνει πάντα αυτό -   και βεβαίως να υπάρχουν περαιτέρω κίνητρα για τους παραγωγούς. Το βασικό κίνητρο για έναν παραγωγό να παράξει περισσότερη μαστίχα είναι η τιμή.
- Που κυμαίνεται η τιμή για τον παραγωγό;
Από τα 55 ευρώ για την πιο «βρώμικη» μαστίχα και φτάνει μέχρι τα 78 ευρώ για την πολύ «καθαρή» μαστίχα. Οπότε η τιμή είναι συνάρτηση της καθαρότητας της μαστίχας που παραλαμβάνει ο συνεταιρισμός.
- Αν μιλούσαμε με απόλυτα νούμερα τι χρήματα ανακυκλώνονται γύρω από αυτή τη δραστηριότητα;
Κοιτάξτε σημερινή εκτίμηση δεν έχουμε. Μία απόπειρα που είχαμε κάνει πριν από 5 χρόνια – τέλη του 2008 δηλαδή πριν από την κρίση – υπολογίζαμε ότι ο τζίρος γύρω από την μαστίχα υπερέβαινε τα 25 εκατομμύρια ευρώ με τιμές χονδρεμπορίου Αυτό αφορά τις πωλήσεις όλων των προϊόντων μαστίχας στην Ελλάδα από οποιονδήποτε εμπλεκόμενο βιοτέχνη, βιομήχανο όχι μόνον στη Χίο αλλά παντού.  
- Ας έλθουμε τώρα στα δικά σας. Στα τεκταινόμενα στον συνεταιρισμό και στην θυγατρική του της οποίας είστε επικεφαλής. Τι αντιπροσωπεύει ο συνεταιρισμός και οι συνεργαζόμενοι με αυτόν μαστιχοπαραγωγοί;
Είναι από τους ελάχιστους αναγκαστικούς συνεταιρισμούς στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι οι παραγωγοί υποχρεωτικά παραδίδουν όλη τους την παραγωγή στον συνεταιρισμό και αυτός υποχρεωτικά αγοράζει όλη τους την παραγωγή. Μπορεί δεν μπορεί να απορροφήσει και να διαθέσει το προϊόν αυτό. Είναι αμοιβαία η αναγκαστικότητα.
Έχει ιδρυθεί το 1938 και έχει ένα λαμπρό παρελθόν και θεωρώ ότι έχει ένα πολύ πιο λαμπρό μέλλον. Είναι ένας μοντέρνος συνεταιρισμός ο οποίος ξεφεύγει από το μέσο όρο της εικόνας που έχουμε για τους συνεταιρισμούς στην Ελλάδα.
- Μιλάμε για κερδοφόρο δραστηριότητα;
Βεβαίως. Την τελευταία δεκαετία είναι μια κερδοφόρος δραστηριότητα με σημαντικότατες επενδύσεις στον τομέα της παραγωγής μαστίχας αλλά και της τσίχλας αλλά και στη θυγατρική της με αξιόλογα στελέχη και προσωπικό και με μια διοίκηση η οποία όπως έχει αποδείξει την τελευταία δεκαετία και βλέπει και καταλαβαίνει.
- Πόσοι είναι οι μαστιχοπαραγωγοί;
Κοιτάξτε τα εγγεγραμμένα μέλη είναι περίπου 4.500. Από αυτούς προϊόν παραδίδουν μαστίχα περίπου 3.000.
- Το εισόδημα των μαστιχοπαραγωγών που κινείται;
Αυτοί που λέμε μεγάλες μαστιχοπαραγωγούς είναι αυτοί που παράγουν πάνω από 500 κιλά μαστίχας και μικροί παραγωγοί είναι αυτοί που κάνουν 20 – 30 κιλά. Σε κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις το ετήσιο εισόδημα ορισμένων μαστιχοπαραγωγών μπορεί να φτάσει τα 30 χιλιάδες ευτρώ. Θα σας έλεγα ότι αυτοί που εξασφαλίζουν πάνω από 15 χιλιάδες ευρώ ετήσιο εισόδημα θα μπορούσαμε να τους χαρακτηρίζαμε επαγγελματίες μαστιχοπαραγωγούς.
Το εισόδημα από την μαστίχα είναι συμπληρωματικό εισόδημα για το Χιώτη
- Η μαστίχα σαν εισόδημα για τον Χιώτη έιναι κατά τεκμήριο ένα συμπληρωματικό εισόδημα ή το βλέπουν πιο επαγγελματικά;
Όχι κατά κανόνα είναι συμπληρωματικό εισόδημα. Ένα σξιόλογο συμπληρωματικό εισόδημα και για πολύ λιγότερους είναι η κύρια δραστηριότητα.
- Ας έρθουμε λοιπόν στη δική σας δραστηριότητα. Η θυγατρική εταιρεία πότε και από ποιους δημιουργείται και με ποιο σκοπό βέβαια; Γιατί ο συνεταιρισμός είχε ανάγκη να δημιουργήσει μία θυγατρική εταιρεία;
Η εταιρεία δηιουργήθηκε το 2002 με βασικό μέτοχο την ένωση μαστιχοπαραγωγών Χίου και σχεδιάστηκε ως εργαλείο marketing tool, επικοινωνίας, προβολής και προώθησης της μαστίχας. Δημιουργήθηκε στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης του συνεταιρισμού. Ο συνεταιρισμός από το 2001είχε μπει σε διαδικασία αναδιοργάνωσης και στα πλαίσια αυτά διατυπώθηκε η ανάγκη για ένα εργαλείο το οποίο θα είχε μορφή ανώνυμου εταιρείας και το οποίο θα είναι πιο γρήγορο από τον συνετειρισμό, πιο ευέλικτο έτσι για να μπορεί να κάνει πρωτίστως καταστήματα Mastiha Shops τα οποία είχαν περιγραφεί ως ανάγκη. Η επιτυχία που είχαν τα Mastiha Shops στο ξεκινημά τους ήταν αυτή η οποία απευλευθέρωσε δυνάμεις μέσα στον συνεταιρισμό που ακολουθεί ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα επενδύσεων. Ένα πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης όσον αφορά την μαστίχα τα οποία όλα αυτά με την σειρά τους κούμπωσαν με το σύνολο εναντίον των δράσεων που είχανε προηγηθεί με αυτές που ήρθαν και έφεραν την μαστίχα στα επίπεδα που είναι σήμερα.
- Από πόσα καταστήματα αποτελεί το δίκτυό σας
Σήμερα είμαστε περίπου στα 12 καταστήματα Ελλάδα – Εξωτερικό προφανώς με την Ελλάδα να είναι το κυρίαρχο κομμάτι έστω και υπό πίεση. Η εταιρεία το 2012 είχε την καλυτερή της χρονιά από την ιδρυσή της παρα τα προβλήματα που υπάρχουν στην ελληνική οικονομία. Το ‘13 θεωρούμε θα είναι άλλη μία τέτοια χρονιά. Πιστεύω ότι θα είναι η καλύτερη χρονιά μας. Και κάτι το οποίο θα πρέπει να γνωρίζουμε για τον συνεταιρισμό και για τον συνετειρισμό το 2012 οι εξαγωγές του ήτανε οι υψηλότερες από τα τελευταία 20-30 χρόνια δηλαδή και για τον συνεταιρισμό και για την μαμά αλλά και την θυγατρική.
 - Σε τι επίπεδα ανήλθαν;
Ξεπέρασαν τους 100 τόνους. Ένα ποσό το οποίο ο συνεταιρισμός πρέπει να το έχει δει τουλάχιστον 20-25 χρόνια.
- Εκατό τόνοι οι οποίοι αν τους μεταφράσουμε σε απόλυτα νούμερα…
Είναι περίπου 10 εκατομμυρια ευρώ.
- Τα αντίστοιχα νούμερα στο κομμάτι της θυγατρικής ποια είναι; Εννοώ δηλαδή σε τζίρο και εξαγωγές.
Ο τζίρος έιναι περίπου στα 8 εκατομμύρια ευρώ και οι εξαγωγές περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ αφού εμείς κυνηγάμε μόνο προιόντα.
- Διαθέτει μεγάλη παρουσία και στο εξωτερικό;
Βεβαίως. Η παρουσία του είναι σε πολλές χώρες – από την Ασία ως τις Ηνωμένες Πολιτείες – κατά κύριο λόγο μαστίχα και σε μικρές ποσότητες τσίχλα.
- Οι χώρες που αποροφούν το μεγάλο κομμάτι των εξαγωγών ποιες είναι;
Το τόξο Τουρκία, Μέση Ανατολή, Μαρόκο. Δηλαδή Μέση Ανατολή. Βόρειος Αφρική, Μικρά Ασία είναι αυτό που αποκαλούμε εμείς εξωτερικές αγορές μαστίχας.
- Ήταν αυτό που παραδοσιακά απορροφούσε…
Ακριβώς είναι πολύ σημαντικές αγορές που πηγαίνουν πάρα πολύ καλά.
= Θα μπορούσε η μαστίχα να είναι ένα προιόν, το οποίο να είναι και σημαία για την Ελλάδα; Το λέω γιατί από την φύση δεν μπορεί να παραχθεί πουθένα αλλού.
Νομίζω λίγο πολύ συμβαίνει αυτό δεν είναι τυχαίο ότι οι προσκλήσεις που έχουμε παντά από το εξωτερικό είτε από φορείς ΕΟΤ, ΟΠΕ Υπουργείο εξωτερικών, ακόμα και από τον πρωθυπουργικό γραφείο πάρα πολλές φορές οφείλεται σε αυτό το λόγο. Επειδή έχουμε να δείξουμε ένα πολύ ιδιαίτερο προιόν το οποίο έινια και επιτυχία δεν είναι μόνο… Για αυτό και έτσι πάρα πολλές φορές δεχόμαστε τέτοιους είδους προσκήσεις όπως και πάρα πολλες προσκλήσεις όπως και πάρα πολλες προσκλήσεις από πανεπιστημιάκα ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού
- Νιώθετε όμως ότι το επίπεδο ωριμάσνης των εταιρειών και δημιουργίας των προιόντων είναι τέτοιο που θα μπορέσει ανοίξει τις μεγάλες αγορές με μία αντίστοιχη επιτυχία όπως το ιταλικό λεμοντσέλο λέω ένα παραδειγμα ή είμαστε στο ξενίνημα;
Όχι, είμαστε έτοιμοι. Μας πήγε πίσω όπως όλους αυτή η εξαιρετικά δυσμενής περίοδο που διανύουμε στην Ελλάδα δηλαδή την τελευταία πενταετία πήγαν πάρα πολύ δύσκολα για όλους εμείς καταφέραμε να αυξήσουμε τα μεγέθη μας σε αυτή την πεντετία αλλα με πάρα πολλές θυσίες και πάρα πολλές δυσκολίες και σίγουρα ανέκοψαν τον συνδυασμό που αφορούσε το εξωτερικό όμως σήμερα το να γρλαφει το ρεκορ εξαγωγών ο συνεταιριμσμός το 2012 η θυγατρική να ανοίγει στο εξωτερικό αυτό κάτι σημαίνει, σημαίνει ότι η προτεραιότητα είναι το εξωτρερικό και παρά τις δυσκολίες. Αντιμετωπίσαμε κυρίως χρηματοδοτικές δυσκολίες όχι κάτι άλλο.
- Το ερώτημα πάντως είναι ποια προιόντα θα μπορούσαν να αποτελέσουν την σημαία της εξωστρεφούς προσπάθειας δηλαδή είναι η τσίχλα, το λικέρ. Ποία είναι είναι αυτά γιατί είναι πληθώρα;
Δεν θα σας τα πω γιατί αποτελούν μέρους του στρατηγικού σχεδιασμού της εταιρείας όμως σίγουρα το  λικέρ μαστίχας μπορεί να γίνει το ελληνικό λεμοντσέλο σίγουρα η τσίκλα μαστίχας μπορεί να καταναλωθεί από τους καταναλωτές ολου του πλανήτη και μαζί με τις φαρμακευτικέ ή τις παραφαρμακευτικές εφαρμογές της μαστίχας θα μπορούσαμε να δούμε πολύ πολύ σημαντικά πράγματα στο μέλλον το κοντινό και το μαρκρινό.
- Προβάλλετε ιδιαίτερα το στοιχείο της συμβολής της μαστίχας στα θέματα υγείας;
Ναι. Μα είναι αυτό που κάνει ξεχωριστή την μαστίχα. Προφανώς  η γεύση  και το άρωμά της είναι ιδιαίτερα. Όμως η χρήση της, οι πολλές διαφορετικές χρήσεις της την κάνουν σημείο μελέτης. Αλλά αυτό που την κάνει πραγματικά ξεχωριστή έιναι μία φυσική ρυτίνη η βρώση της οποίας κάνει καλό στην υγεία με κλινικές μελέτες οι οποίες είναι αδιαμφισβήτητες. Μιλαμε για κλινικές μελέτεςπου έχουν γίνει σε ανθρώπους τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
- Ιδιαίτερα στο πεπτικό σύστημα.
Θα έλεγα ξεκινάμε από την στοματική υγεινή και φτάνουμε σε όλο το πεπτικό σύστημα.
- Ετοιμάζετε κάποια νέα προιόντα;
Είμαστε στην τελική ευθεία για αυτά τα προιόντα που περιγράψατε εμείς τα λέμε start products δηλαδή έχουμε καταλήξει σε έξι προιόντα τα οποία θα αποτελέσουν αιχμη του δόρατος για το εξωτερικό.
- Ποια είναι αυτά;
Δεν μπορούμε να τα πούμε. Σίγουρα ένα από αυτά, μάλλον ένα είναι ανακοινώσιμο, είναι η κάψουλα της μαστίχας. Η μαστίχα σε κάψουλα εγκεκριμένη από τον ελληνικό οργανισμό φαρμάκου ως συμπλήρωμα διατροφής
- Στο λικέρ η θυγατρική των Mastiha Shop ποια είναι τα προιόντα τα οποία έχετε βγάλει;
Έχουμε δύο μάρκες η μία λέγεται Enosis και η άλλη λέγετει Kentos.Το κέντος στην αρχαιότητα σημαίνει το κέντημα της μαστίχας, το κέντημα του δέντρου. Αυτά τα εμπορευόμαστε μόνο στην Ελλάδα. Δεν είναι το λικερ μαστίχας μέσα σε αυτά τα προιόντα, αυτά τα έξι, δεν είναι στην κατηγορία παραφαρμακευτικά  - φαρμακευτικό. Οπότε το λικέρ μαστίχας σίγουρα καποίοι άλλοι και ενδεχομένως και εμείς κάποια στιγμή στο μέλλον μπορούμε να το κάνουμε με επιτυχία στο εξωτερικο έινα μία γευση η οποία είναι καθολά αποδεκτή και τα στοιχεία που έχουμε λέμε συνηγορούν ότι το λικερ μαστίχας έινια το ελληνικό λεμονστέλο
- Σας ευχαριστώ θερμά γι αυτή τη συνομιλία και για το στίγμα αισιοδοξίας που μας μεταφέρατε
Και εγώ. Νάστε καλά.


Πηγή : http://kourdistoportocali.com