Τρίτη 19 Αυγούστου 2014

Καρβουνιασμένη χώρα,είσαι «ελευθέρα» τώρα…

 

                                         ΤΟ  ΔΑΣΟΣ                                            

Το Δάσος που λαχτάριζες                         Το σιγαλό τραγούδισμα

ως που να το περάσης,                             που σ’ έφερε διαβάτη

τώρα να το ξεχάσης,                                 σε μακρινό παλάτι

διαβάτη αποσπερνέ.                                 δίχως ελπίδα αυγής,

 

Μιαν αυγινή το κούρσεψαν                   το πήρανε- για κοίταξε-

ανίδρωτοι λοτόμοι,                                 στερνήν ανατριχίλα,

κι εκεί είναι τώρα δρόμοι,                       τα πεθαμένα φύλλα

διαβάτη αποσπερνέ.                                που απόμειναν στη γης.

 

Το τρίσβαθο αναστέναγμα,                     Κι η άρπα με τον ήχο της

που άγγιζε την καρδιά σου,                     που σε γλυκομεθούσε,

κι έσπαε τα γόνατά σου,                          μα κρύφια σού χτυπούσε

δε θα τ’ ακούσης πλιά.                            θανάτου μουσική,

 

Το πήρανε στα διάπλατα,                        χάθηκε με την άγγιχτη

περίτρομα φτερά τους,                            που την κρατούσε κόρη,

και τόκαμαν λαλιά τους                          στα πέλαγα, στα όρη,                    

τα νύχτια τα πουλιά.                               να μην ξανακουστή.

 

Και κάτι που βραχνόκραζε                     Το δάσος που λαχτάριζες,

με μια φωνή ανθρώπου,                         ως που να το περάσης

στο ημέρωμα του τόπου                         για πάντα να ξεχάσης,

βουβάθηκε κι αυτό.                                διαβάτη αποσπερνέ.

 

Κι έπεσε το αιματόβρεχτο                      Γενήκαν νεκροκρέβατα

τ’ ολόγυμνο μαχαίρι                               τ’  άγρια δεντρά του τώρα

πόβλεπες σ’ ένα χέρι                              και θα τα βρω στη χώρα,

να σειέται αστραφτερό.                         διαβάτη αποσπερνέ.

 

                                                                   (Μιλτιάδης Μαλακάσης)

 

                                                                 

 

 

   Στις 18 Αυγούστου τού τρέχοντος έτους, και περί την ώρα 02.30΄, στην περιοχή Άγιος Μάρκος τής κεντρικής Χίου, εκδηλώθηκε στην καρδιά τού δάσους πυρκαγιά η οποία διήρκεσε μέχρι τις 25 τού ίδιου μήνα και της οποίας τα αποτελέσματα-    συνεργούντος τού βορείου ανέμου, ο οποίος επί τετραήμερο έπνεε λυσσώδηςεντάσεως 7-8 μποφώρ- απέβησαν ολέθρια150.000 στρέμματα δασικής και γεωργοκτηνοτροφικής εκτάσεως παραδόθηκαν «εις το πυρ το εξώτερον»! Τα δάση τού Αναβάτου, των Αυγωνύμων, της Ελίντας και του Λιθιού τα καταβρόχθισε η φωτιά! Από το θάνατο και την κόλαση δεν ξέφυγαν μήτε του δάσους οι κάτοικοι, τα κάθε λογής πουλιά και ζώα! Ίδια τύχη περίμενε και τις αγροτικές εκτάσεις στο Λιθί, τη Βέσσα, τον Άγιο Γιώργη Συκούση, την Ελάτα, τ’ Αρμόλια, τους Ολύμπους, το Πυργί! Κόποι και ιδρώτας αιώνων σ’ ελάχιστο χρόνο γίνηκαν στάχτη! Σκίνοι και ελιές που φύτεψαν κι ανάστησαν σε περασμένους καιρούς και χρόνους οι πρόγονοί μας αποτεφρώθηκαν, και τα κουφάρια τους μέσα στης φύσης το νεκροταφείο για πολύ καιρό θα ξυπνούν ενοχές!

    Ποια όμως  μπορεί να υπήρξε η αιτία μιας τόσης και τέτοιας τραγωδίαςΤις τελευταίες μέρες, μέσα στην ομαδική θλίψη και τον πανικό που γέννησε το αιφνίδιο γεγονός, ο καθένας δίνει τη δική του εξήγηση για την ανείπωτη συμφοράο ένας αποδίδει την ευθύνη στα λειψά έως ανύπαρκτα μέτρα πυροπροστασίας(απουσία ζωνών πυρασφάλειας, μη διενέργεια αποψίλωσης και καθαρισμού τών οδικών ρείθρων από την εύφλεκτη ξερή ύλη κ.ά.π) τής δημοτικής αρχής, ο άλλος χρεώνει με μεγάλη ευκολία τη συμφορά στο Δασάρχη τού νησιού επειδή λέγεται πως αυτός είναι στο έπακρο τυπικός και σχολαστικός με την κατά γράμμα εφαρμογή τού νόμου, ο τρίτος θεωρεί ένοχο το «στρατηγό άνεμο» που καθώς ήταν άγριος και ατίθασος για τέσσερις μέρες δεν άφηνε καθόλου περιθώρια στους δαμαστές  τής φωτιάς να την πολεμήσουν, ο επόμενος καταλογίζει ευθύνες στο ασυντήρητο δίκτυο ηλεκτροδότησης τής ΔΕΗ, ο μεθεπόμενος πίσω από την εκδηλωμένη πυρκαγιά βλέπει Τούρκους πράκτορες, και ούτω καθεξής.

   Η αιτία για το κακό που μας χτύπησε  είναι απλή και μία, ο χιώτικος εφησυχασμός και η ραθυμία, η ακηδία και η ραστώνη, η ψευδαίσθηση πως τα βάσανα και οι συμφορές είναι για άλλους κι όχι για μας,  η παραίτηση μιας ολόκληρης τοπικής κοινωνίας απέναντι σε οτιδήποτε το κοινό και το συλλογικό, η πρόταξη τούατομικού και χυδαία ευδαιμονιστικού απέναντι σε όποια συλλογική  αξιολογία!Είναι κοινό μυστικό ότι η μικρή μας νήσος αρχαιόθεν  ιεραρχεί διαφορετικά απ’ ό,τι ο υπόλοιπος κόσμος τις αξίες της. Στο θρόνο τών χιώτικων αξιών βρίσκεται θρονιασμένη και βασιλεύει η πίστη στο χρήμα και στην υλική ευμάρεια. Εύλογο, λοιπόν, είναι μια τέτοια αλλοτριωμένη κοινωνία- που αποδίδει στα υλικά μέσα παντοδυναμία- να είναι βαθιά νυχτωμένη, να μην οσφραίνεται τον κίνδυνο που ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξεπροβάλει μπροστά της, και, φυσικά, να είναι ανήμπορη να αντιτάξει σθεναρές άμυνες κατά τη στιγμή τής δοκιμασίας.   Και γινόμαστε σαφείς:

    Οποιουδήποτε άλλου  τόπου οι άρχοντες – που στην παρούσα χρονική στιγμή είναι ο ενοποιημένος Δήμος Χίου και η Αντιπεριφέρεια – θα είχαν πρώτιστημέριμνα, κάθε χρόνο, από το ξεκίνημα τής άνοιξης  μέχρι και τα τέλη Σεπτεμβρίου οπωσδήποτε, να φρουρούν νυχθημερόν και αδιαλείπτως τα δάση που είχαν απομείνει. Η επιτήρηση και επίβλεψη των δασών θα μπορούσε να γίνεται από την Αστυνομία, την Πυροσβεστική Υπηρεσία, το Δασαρχείο, το Στρατό αλλά και από Εθελοντικές Ομάδες Πυροπροστασίας. Κάτι τέτοιο όμως στην περίπτωσή μας δεν γινόταν. Ή, αν γινόταν, συνέβαινε με τρόπο ελλιπή και περιστασιακόΌσοι περνούσαμε, τα τελευταία καλοκαίρια, το οδικό δίκτυο «Χίος-Καρυές-Αυγώνυμα-Ελίντα-Λιθί» κυκλοφορούσαμε τις περισσότερες φορές «μόνοι» μέσα στοκαταμεσήμερο, χωρίς ποτέ να συναντήσουμε κάποιο ελεγκτικό και προστατευτικό τού δάσους όργανο. Όφειλαν οι διοικητικοί παράγοντες τής Χίου να είχαν διασπείρει ανά 200 μέτρα λ.χ., κατά μήκος τού προαναφερθέντος οδικού δικτύου, αστυνομικούς, αγροφύλακες, δασοπυροσβέστες, εθελοντές δασοπυροσβέστες ή και στρατιώτες ακόμα,- κατόπιν συνεννοήσεως με τη Στρατιωτική Διοίκηση τής 96 ΑΔΤΕ για τον ακριβή προσδιορισμό τών ζωνών δάσους που θα επόπτευε ο Στρατός- οι οποίοι θα ήταν νύχτα και μέρα τα άγρυπνα μάτια και οι προστάτες τού δάσους [βλέπε σχετικό άρθρο μας στην τοπική εφημερίδα ΑΛΗΘΕΙΑ/Απόψεις τής 27/7/2007(www.alithia.gr), με τίτλο «Φύλακες γρηγορείτε!!!», όπου επισημαίναμε τη σοβαρότητα τού κινδύνου και υποδεικνύαμε συγκεκριμένα μέτρα].Θα ήταν επιτρεπτή και κατανοητή, νομίζουμε, από την κοινή γνώμη ακόμα και μια απαγόρευση, κατά τους επικίνδυνους μήνες,τής κυκλοφορίας στις εν λόγω περιοχές. Όμως μήτε αυτή τέθηκε σε εφαρμογή!Αντίθετα, τώρα η Αντιπεριφέρεια ως «μωρά παρθένος» σπεύδει περίφροντις και απαγορεύει την κυκλοφορία- και λίαν ορθώς πράττει -  τού οποιουδήποτε πολίτη, από τη δύση τού ήλιου έως την ανατολή του,  στις εναπομείνασες άκαυτες ακόμα περιοχές τής ΝΑ Χίου!  Κατανοεί ο καθένας ότι συμπεριφερθήκαμε όχι ως Προμηθείς αλλά ως Επιμηθείς!

   Ως εκ τούτου κάθε προσπάθεια να μετατοπισθεί η ευθύνη προς κατεύθυνσηδιαφορετική, από εκεί όπου πραγματικά εδρεύει, είναι όχι μόνο ματαιοπονία αλλά και ανανδρία και λιποταξία από την ευθύνη! Οι κυβερνώντες δοκιμάζονται και πιστοποιείται η αξιοσύνη και τιμιότητά τους προπάντων στις φουρτούνες, όταν δηλαδή καλούνται να διαχειριστούν κρίσεις.

   Αλήθεια, του Στρατού η συμβολή ποια υπήρξε, τα τελευταία χρόνια, στον τομέα τής φρούρησης και επιτήρησης τών δασώνΤα δάση, ως γνωστόν, λόγω καί της στρατιωτικής τους σημασίας στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, οφείλουν να τυγχάνουν της επιστασίας και περιφρούρησης καί του Στρατού. Γνωρίζουμε ότι σε παλαιότερες εποχές η Ταξιαρχία φρουρούσε επιμελέστατα τα δάση τής κεντρικής Χίου.

   

   Τις συνέπειες αυτής μας της ολιγωρίας, σε επίπεδο επιτήρησης και πρόληψης, θα υποστούμε καί στο άμεσο μέλλον αλλά καί σε βάθος χρόνου:

-
Το γεωφυσικό ανάγλυφο τών πληγεισών περιοχών θα υποστεί τεράστιες διαβρώσεις από την ορμητικότητα και επιθετικότητα τών όμβριων υδάτων.
-
Ασύλληπτες ποσότητες επιφανειακού χώματος (humus) θα ταξιδέψουν, μέσω των βροχών, προς τις θάλασσες.  Άρα η αναγεννητική δύναμη τών βουνών θαεξασθενήσει.
-
Τα νερά τής βροχής δε θα τα απορροφά το έδαφος, αλλά μέσω των χειμάρρων και των ποταμών θα τα καταπίνει η θάλασσα.
-
Μεγάλο μέρος τών καμένων δασικών εκτάσεων θα μετατραπεί σε λαθραίους βοσκότοπους, οπότε η όποια φυσική αναβλάστηση θα καταδικαστεί στο ξεκίνημά της.
-
Πολλά χρόνια θα περάσουν για να επισκεφτεί η ζωή το τοπίο τού Θανάτου!
-
Εκατοντάδες συμπατριώτες μας, ασχολούμενοι κατά κύριο επάγγελμα με τη μαστιχοκαλλιέργεια αλλά και την ελαιοκαλλιέργεια, θα δυστυχήσουν, εφόσον οι δενδρώδεις καλλιέργειες που είχαν αφανίστηκαν. Ίσως μάλιστα αρκετοί απ’ αυτούς, οι νεότεροι, πιεζόμενοι από την ανάγκη τής επιβίωσης, να αναζητήσουν εκτός Χίου την τύχη τους. Οπότε ο εκπατρισμός μερίδας τούπληθυσμού είναι αναμενόμενος.
-
Ακόμα, κάποιοι Χιώτες τών Αθηνών και άλλων αστικών κέντρων, οι οποίοι έβλεπαν το νόστο ως μια νέα αφετηρία ζωής και επαγγελματικής δραστηριότητας και των οποίων η επάνοδος θα ενδυνάμωνε και θα εμπλούτιζε τον πληθυσμό τού νησιού, θα αναστείλουν ή και θα ακυρώσουν τη σχεδιαζόμενη επανάκαμψή τους.
-
Η παραγωγή μαστίχας θα μειωθεί κατά πολύ, διότι τα χωριά που κάηκαν είναι τα κετεξοχήν μαστιχοχώρια.
-
Τέλος, τα αποτελέσματα αυτού τού ολέθρου θα αποτυπωθούν και σε επίπεδο τουρισμού: η προσέλευση περιηγητών και τουριστών θα μειωθεί κατακόρυφα, τα προσεχή χρόνια, αφού ο καθένας όταν επισκέπτεται έναν τόπο λαμβάνει σοβαρά υπόψη του και την οικολογική-νατουραλιστική παράμετρο. Κανείς δενθα επέλεγε το Βασίλειο τού Θανάτου για να πραγματοποιήσει τις διακοπές του και για να ανανεωθεί ψυχικά!

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

  Την επομένη τής συμφοράς οφείλουν οι αυτοδιοικητικοί παράγοντες τού τόπου (Δήμος Χίου και Αντιπεριφέρεια), με πνεύμα νηφαλιότητας και ψυχραιμίας, να λάβουν τέτοια μέτρα τα οποία θα προστατεύουν τις καμένες περιοχές και θα τους παρέχουν τη δυνατότητα επούλωσης τών πληγών τους. Συγκεκριμένα:

-
Οι καμένες δασικές εκτάσεις πρέπει οπωσδήποτε να εξακολουθήσουν να υφίστανται ως δασικές και να μην εκπέσουν σε βοσκότοπους.
-
Οφείλει να απαγορευθεί η βόσκηση αιγοπροβάτων εντός τών πυρπολημένων περιοχών. Είναι γνωστό ότι αν ένα καμένο δάσος κατά τη φάση αναβλάστησής του βοσκηθεί από αίγες, είναι καταδικασμένο σε τελεσίδικο θάνατο. Δηλαδή, η πυρπολημένη φύση διαθέτει αναγεννητικούς μηχανισμούς, αρκεί ο άνθρωπος να «την αφήσει στην ησυχία της» και να μην την ενοχλεί.

         [Σημείωση: Ως προς την ένσταση την οποία, φυσικώ τω τρόπω, θα εγείρει κάποιος σχετικά με το επαγγελματικό μέλλον και την επιβίωση τών ποιμένων, προτείνουμε τα έξοδα συντήρησης και εκτροφής τών ζώων τους να επωμισθεί είτεσχεδόν εξ ολοκλήρου (σε ποσοστό 80-90%) το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ή, σε τοπικό επίπεδο, ο Δήμος Χίου. Επιβάλλεται, για μια πενταετία τουλάχιστον ή και περισσότερο, να απαγορευθεί η ελεύθερη περιπλάνηση τών αιγοπροβάτων. Μόνον έτσι, δηλαδή με το σταυλισμό και τον εγκλεισμό τών ζώων σε περιφραγμένους χώρους και την παροχή σ’ αυτά έτοιμης ζωοτροφής, καί το δάσος οπωσδήποτε θα αναταχθεί καί αυτοί οι συμπαθείς επαγγελματίες, οι κτηνοτρόφοι, θα διασώσουν την επαγγελματική τους υπόσταση και επομένως η ντόπια κτηνοτροφία δεν θα οδηγηθεί σε μαρασμό. Ειδάλλως το καμένο δάσος αν βοσκηθεί, ουδέποτε θα αναγεννηθεί].

-
Ούτε λόγος, φυσικά, πρέπει να γίνεται για αναδάσωση. Η αναδάσωση είναι ένας αυθαίρετος και βάναυσος παρεμβατισμός τού ανθρώπου στο έργο τής φύσης, που μάλλον βλάπτει παρά ωφελεί. Η φύση «εκ της τέφρας της αναγεννάται», αν ο άνθρωπος την αφήνει ανενόχλητη. Η φωτιά, πράγματι,είναι μέσο αφανισμού και θανάτου. Την ίδια στιγμή όμως είναι και μέσο αναγέννησης και έκρηξης τής ζωής!
-
Είναι επίσης αυτονόητο ότι το κυνήγι πρέπει να απαγορευθεί για κάποια χρόνια. Διότι, εκτός του ότι οι κυνηγοί θα δώσουν τη χαριστική βολή στα εναπομείναντα πουλιά και στους λαγούς, η κυνηγετική δραστηριότητα υπό την παρούσα συγκυρία συνιστά ανήθικη και άνανδρη συμπεριφορά! Ας μην προσπαθούν επομένως οι κυνηγοί να μας πείσουν πως είναι οι ίδιοι προστάτες της φύσης και οικολόγοι.
-
Τέλος, ως προς τις καμένες σχινοκαλλιέργειες και ελαιοκαλλιέργειες, οι γεωργοί τής Νότιας Χίου ξέρουν ότι το καμένο δέντρο αναβλασταίνει, και με τη φροντίδα και τη στοργή τού γεωργού συν τω χρόνω αποκαθίσταται.

 

   Η τραγωδία που έπληξε την ιδιαίτερή μας πατρίδα σίγουρα είναι τεράστιων διαστάσεων. Είναι ίσης βαρύτητας με τη συμφορά τού 1822 αλλά και μ’ εκείνην τού 1881! Κι αυτό διότι σ’ εκείνες τις συμφορές είχαμε μεν απώλειες ανθρώπινων ζωών, αλλά και σήμερα εξαιτίας τής ενσκήψασας πυρκαγιάς έχουμε αφανισμό τούδασικού κεφαλαίου καθώς και αφανισμό μεγάλου μέρους τών γεωργικών υποδομών.

   Ωστόσο ο άνθρωπος παρά τα όποια χτυπήματα τού επιφυλάσσει η ζωή (πόλεμος, εμφύλιος πόλεμος, προσφυγιά, πείνα, αρρώστια, σεισμός, φωτιά, πλημμύρα) διαθέτει πάντα μέσα στην ψυχή του τεράστια αντισώματα πίστης στη ζωή και αντίστασης κατά τού Θανάτου. Γι’ αυτό και βρίσκει πάντα το κουράγιο να συνεχίζει!

 

 

                            ΣΤΗΝ  ΠΙΣΤΗ ΕΠΑΝΩ  ΤΗΝ  ΕΛΠΙΔΑ

 

                                      Μη φοβηθής το σπίτι που άνοιξε

                                       βαθιά στη γη τα θέμελά του,

                                       κι ας έλθουν χίλιοι ανεμοστρόβιλοι

                                       και τη σκεπή του ας ρίξουν κάτου.

 

                                       Μη φοβηθής το δέντρο που άπλωσε

                                       τις ρίζες του βαθιά στο χώμα,

                                       κι ας σπάση την κορφή του ο άνεμος

                                       και τα πυκνά κλαδιά του ακόμα.

 

                                       Μη φοβηθής αυτόν που εστήριξε

                                       στην Πίστη επάνω την ελπίδα.

                                       Τον είδα στη ζωή να μάχεται,

                                       μα πάντα ανίκητο τον είδα.

 

                                                               (Ιωάννης Πολέμης)

 

 

 

 ΛΕΩΝΙΔΑΣ Ο. ΠΥΡΓΑΡΗΣ

 ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

   

Χίος 25/8/2012